برخلاف اغلب مواد اولیه که در صنعت به کار برده میشود مانند انواع فلزات و سنگها و مواد شیمیایی ولاستیک ها و پلاستیک ها و  ... چوب یک ماده جاندار میباشد و حتی بعد از برش درختان و استخراج چوب از جنگل، ماهیت جانداری چوب تا مدتها و با حالات  مختلف بروز مینماید. در این مقاله قصد داریم تا با زبان ساده تر در مورد روشهای مختلف نگهداری چوب و نکات لازم در افزایش دوام چوب  از جمله روشهای نوین مانند حرارد دهی(ThermoWood ) با شما خواننده محترم یا کسانی که قصد مشاوره و خرید دارند توضیحاتی بدهیم .

چوب در زندگی بشر از دیر باز استفاده میشده و در ساخت خانه، ساخت لوازم چوبی مانند انواع میز و صندلی و دراور و غیره، سلاح سرد و وسوختن و .... کاربردهای فراوانی داشته . اما در خانه های نوین بیشتر در محیط داخلی و ساخت انواع مصنوعات مانند کابینت و کمد و مبل و صندلی و ... کاربرد داشته . اما به چه دلیل استفاده از چوب بیشتردر محیط داخلی بوده . همانطور که در بالا گفته شد چوب یک ماده اولیه جاندار میباشد و این ماهیت جاندار بودن آن بدلیل وجود ماده سلولز و لگنین که شامل مواد معدنی موجود در بافت چوب است . به مسیرهایی که آب  را جهت تغذیه به قسمتهای مختلف درخت میرسانند " آوند " گفته میشود . طریقه آبرسانی نیز با استفاده از خاصیت موئینگی آوند ها میباشد . آوندها در چوبهای مختلف انواع متفاوتی دارند و به اشکال گوناگونی میباشند که عمدتا مسیرهای استوانه ای شکلی میباشند با قطر های متفاوت در چوبهای متفاوت . این مسیرها گاها با چشم غیر مسلح نیز در برشهای عرضی چوب ها قابل مشاهده هستند. اما دلیل اینکه گفته میشود چوب یک ماده نیمه جاندار است چیست؟

با برش و قطع یک درخت آوند های موجود در آن نیز قطع میشوند اما از بین نرفته و داخل بافت چوب باقی میمانند و ماهیت آوند ها نیز مانند رگ در بدن نیست که با نیروی پمپاژ قلب قادر به انتقال مایعات باشند بلکه همانطور که گفته شد با استفاده از خاصیت موئینگی  آب را منتقل میکنند .

 

چوب ترمو وود ThermoWood

خاصیت موئینگی چیست ؟ انتقال جرم در یک ماده ار نقطه با تراکم بیشتر به نقطه با تراکم کمتر را خاصیت موئینگی می گویند. مانند خیس شدن سر یک نخ یا طناب که سر دیگر آن در آب قرار دارد . 

آوندها با جزئیات بسیار ریزی که دارند، میتوانند وظیفه آبرسانی را براحتی حتی بعد از قطع درختان نیز انجام دهند و در صورت قرار گیری در یک محیط مرطوب و یا رسیدن آب به آوند، آب  را به تمام نقاطی که شبکه آوندها کشیده شده است برساند . در این صورت است که بافت چوب با توجه به رسیدن آب و رطوبت با تغییراتی ظاهری و باطنی مواجه میگردد .

در روش ترمو وود به منظور افزایش دوام و ماندگاری چوب، آن را در معرض حرارت بالا قرار میدهند و این حرارت بالا باعث تخریب جزئیات آوند ها شده و خاصیت موئینگی آن را از بین میبرد . همچنین حرارت بالا تغییراتی را نیز در بافت اصلی چوب ایجاد میکند و زنجیره سلولزی موجود درچوب را میشکند و مجموع این عوامل باعث بالا رفتن مقاومت چوب در برابر عوامل خارجی از جمله نور خورشید و رطوبت میگردد . و بدین دلیل است که چوب های ترمو وود و اصلاح شده را در محیط های باز و در معرض عوامل خارجی استفاده میکنند .

عملیات ترمو وود  کردن چوب روشهای مختلفی دارد. در حالت کلی چوبها را در محفظه ای بسته قرار داده و تا دمای 180 – 230 درجه سانتیگراد بسته به نوع چوب ، حرارت داخل مخزن را افزایش میدهند و طی زمان کلیه قسمتهای چوب چه سطح چوب و چه مغز آن هم دما میشوند و این افزایش دما علاوه بر خروج رطوبت چوب باعث تغییر رنگ چوب نیز میگردد و یک رنگ قهوه ای یکنواخت در چوب ایجاد مینماید .

تعداد بازدید: 1774